Bilde10

Jeg har akkurat fått et nytt broderkort, “Cutwork Technique II”, nr 239 fra Husqvarna Viking. Det inneholder massevis av nydelige broderier tilpasset “Cutwork Needles”, nåler som skjærer ut hullene i stoffet for deg. Disse nålene er jeg veldig begeistret for, så det er nok ikke siste gangen jeg skriver litt om dem………….
Jeg plukket ut et design som jeg ønsket å bruke til å dekorere en ganske standard T-skjorte.
Bilde7
Det er et broderi som tydelig vil gjøre seg i halskanten. Men siden den øverste sømmen er ment å være en kantavslutning på selve plagget, måtte jeg fjerne den. (Jeg skal bruke broderiet på en T-skjorte med ribbekant.) Det gjorde jeg i 5D Embroidery Extra. Og lLurer du på hvordan du kan fjerne en søm i et broderi, så får du lese videre. Her følger en kortfattet instruksjon.

         *** *** *** *** ***
Last broderiet inn i Embroidery Extra.
Merk broderiet og gå inn i Editor (fane helt til høyre i bildet under). Klikk deg så gjennom alle fargeblokkene for å se hva hver enkelt av dem gjør. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å huke av for bare en farge om gangen i boksen du ser under. På bildet er det huket av for 2 farger, de to som den uønskede sømmen er berørt av.
Bilde1
Sørg for at bare farge nr 6 vises, du vil da se denne delen av broderiet:
Bilde9
Bruk lassoen  “Freehand Select”
image til å merke av den sømmen du ikke vil ha med. Jeg pleier alltid å ta en liten del om gangen, trykke Delete og jobbe meg videre. Det er en fordel å slippe å flytte seg i skjrmbildet når en holder på med sånt. Du må riktignok klikk på fargevalg og verktøy på nytt, men jeg jobber allikevel sånn. Kanskje du fortrekker å ta hele “greia” på en gang. Prøv deg fram.
I tillegg ser du at jeg zoomer meg godt inn.

Bilde5
Når hele denne sømmen er borte, lar du bare farge nr 7 vises.
Bilde8
Siden du da skal fjerne alt, velger du verktøyet “Make Block From Visible Area”
image og klikker Delete. Da fjernes alle stingene som er synlige på skjermen. I tillegg fjernes koden for fargeskift, så du slipper 2-3 sting med en farge. Smilefjes (Det siste er ikke et helt ukjent fenomen når en driver med lassoen som jeg brukte først, siden det da faktisk er meg og ingen andre som må sørge for at alt er fjernet.)
Når du så går tilbake til Design (venstre fane i bildet med fargeskrift), skal du ha bare 6 farger igjen og broderiet ser sånn ut:
image
  For ordens skyld – noen kommentarer helt til slutt:
* Har du ikke “Cutwork Needles” enda, så kan du fortsatt sy broderiet. Da stanser du etter den første fargen, tar ramma ut av maskinen og klipper ut hullene selv. Sett ramma tilbake, hopp over rød og gul farge og sy videre. Deretter skriver du nålene opp på ønskelista di. Smilefjes
Spesielt når du jobber med broderier med SMÅ HULL vil du like dem godt. Det er ganske vanskelig å klippe ut små runde hull når arbeidet står fastspent i ramme.
* Har du 5D Stitch Editor og er rimelig kjent “der inne”, så vil jeg anbefale å gjøre disse endringene der. Det er enda mer oversiktlig og går derfor enda raskere.
* Og ja, er du VELDIG STØ PÅ HANDA, kunne du gjerne fjerne farge nr 7 sammen med delene av farge 6. I denne oppgaven ville det vel egentlig vært et naturlig valg. Men bruk alltid “Make a Block From Visible Area” der det er mulig, den fjerner alt på en renslig og grei måte.