1_edited

 

Her er maskinen som skal hjelpe meg til å bli ferdig med både nye (store?) prosjekter og ufo’er som mangler quilting – Pfaff powerquilter 16.0!

Ja, ingen tvil om at jeg er heldig! Det gir en egen frihetsfølelse å sette seg ned ved denne maskinen. Og det sier jeg som ikke er noen stor frihåndsquilter. Med det mener jeg ikke at jeg ikke synes det er moro, det har jeg alltid gjort. Men jeg har skuldrene godt panta oppunder øra og holder derfor ikke ut særlig lenge. Ved denne maskinen merker jeg allerede at jeg kan sitte mye lengre.

God plass, optimaliserte sting (som alltid lukker seg!) og avansert hastighetsinnstilling som delvis frigjør deg fra pedal er noen av fordelene.

Prøven under er ikke all veren med hensyn til quilting. Det som er spesielt, er at den er quiltet med Sulky Sliver tråd! Vanligvis er det en tråd de fleste ikke vil gripe til for frihåndsquilting.

2

Akkurat nå leveres maskinen med stingregulator på kjøpet. Det er en avansert duppeditt som legges under quilten og dermed følger bevegelsene dine. Nå som maskinen har kommet hjem til meg, har jeg virkelig begynt å trene på å bruke den også. Så vidt jeg kan se foreløpig, vil den være kjempefin å bruke til quilting av litt større buer/motiver. Det samme gjelder hvis en skal bruke maler og linjaler. Men akkurat som med vanlig frihåndsquilting, er det viktig å legge inn noen treningsøkter først!

Maskinen er flott, ingen tvil om det. Og noen har anledning til å la seg friste. Men for de mange som ikke har det, så vit at frihåndsquilting på større symaskiner også går som en drøm – og er utrolig morsomt! Skaff deg en god frihåndsquiltefot og et quiltebord til maskinen og sett i gang. Husk for all del å bevilge deg en skikkelig solid tabbekvote i starten, det er helt nødvendig hvis det skal bli morsomt. Jeg har på langt nær brukt opp min kvote ennå.