Med det norske flagget i MultiWave Fill gratulerer jeg alle i Norges land med nasjonaldagen i morgen!
1
MultiWave Fill er et fyll som bør være åpent, ellers kommer ikke den flotte bølgeeffekten fram. (Det er faktisk standardverdien jeg har brukt over.) Stoffet du broderer på vil derfor være synlig og blir en del av helheten. Tidligere har vi hatt en modul med navn Vision til å vise broderier på ulike stoffer og klesplagg. I 6D Premier er dette integrert i hovedmodulen 6D Embroidery Extra og er å finne under View.
2
Som før, er det mulig å legge inn bilder av egne stoffer og klesplagg. Jeg pleier imidlertid å greie meg lenge med de stoffene som ligger klare for meg. Hvis jeg for eksempel ville brodert dette flagget på lin, får jeg en ide om hvordan det vil se ut her:
3
Forøvrig fikk dette innlegget meg til å mimre litt. Da jeg gikk på barneskolen, hadde vi en tegnetime der vi skulle tegne det norske flagget – på rutepapir! Det var første gangen jeg ble fortalt at alle delene i flaggets oppbygning står i et helt bestemt størrelsesforhold til hverandre. Så dette broderiet valgte jeg å tegne først, i Draw-delen av 6D Design Creator:
4
Jeg har lagret både tegningen og broderiets arbeidsfil i 6D Design Creator. Tegningen lagres i Draw (File, Save As) og får formatet 4QB. Noen som kjenner igjen det? Det er filformatet vi jobber med i 5D QuiltDesign Creator!
Apropos filformater: Har du lagt merke til hvilken type arbeidsfil du får i 6D Design Creator? EDO! Tidligere hadde vi CAN.
Det er altså et helt nytt filformat i stingsettingsmodulen. Årsaken er at teknikken går stadig videre og i EDO er det kort fortalt plass til mer og sikkert også bedre informasjon.
Det er ikke mulig å åpne en CAN-fil i 6D-versjonen av Design Creator. Det er en av grunnene til at de som oppgraderte fra 5D Professional / 5D Suite får lov til å beholde både 5D og 6D. Om du trenger det, er en helt annen sak. Det er en stund siden jeg åpnet mitt 5D-program nå.

HA EN ALLE TIDERS 17. MAI!