Disse nålene er så godt som like tykke. Men se på nålhullene! Du ser her:
  1. "Universal" nål, 80
  2. "Embroidery" nål, 75
  3. "Topstitch" nål, 80
Vi quiltere er gjerne 'stoffavhengige' og blir med rette beskyldt for å misbruke stoff (siden vi kjøper det i dyre dommer for så å skjære det i stykker før bitene sys sammen igjen). Men de fleste av oss er 'trådavhengige' også, kanskje spesielt vi som maskinbroderer.
Når mange forskjellige tråder skal brukes, gjerne i samme quilt, er nålvalget mer enn viktig. Velger du en tråd som er tykkere enn gjennomsnittet, vil to ting skje:
  • Trådens økte tykkelse vil 'bygge opp' trådspenning mellom trådspenningsskivene. Dette må ofte kompenseres ved å stille trådspenningen ned (mot et lavere tall!).
  • Trådens økte tykkelse vil gi friksjon i nålhullet dersom det ikke er stort nok til at tråden kan løpe fritt gjennom det. Da må vi finne fram en nål med større øye.
Det er ikke så lurt å velge en tykkere nål bare for å få større nåløye, siden den vil lage større hull i stoffet. Derfor bør vi heller sette inn en brodernål eller en topstitch nål! Min personlige favoritt har etter hvert blitt den siste, siden den har aller størst nåløye. Og det er gjerne større øye jeg er på jakt etter når jeg setter inn en sånn type nål.

Jeg bruker stort sett tykkelse 80 i mine ting. Det hender jeg går opp til 90, enten fordi materialene er harde/tykke eller fordi jeg bruker en ekstra tykk tråd. Jeg er ikke så 'flink' til å bruke de aller tynneste nålene. Men jeg tar dem faktisk fram dersom jeg syr eller broderer i spesielt tynne og sarte stoffer. Da kan det være nødvendig for å redusere nålhullene.

Og en ting til: Husk også at maskinnåler ikke varer evig..... :)
(Jeg glemmer det også en gang i blant..........)