Det har vært uvanlig stille på syrommet mitt 3-4 uker, men nå har iallfall pc'en blitt tatt i bruk igjen. Jeg har så vidt begynt med quilting av Dresden Plate teppet - i ramme. To av motivene har vært klare lenge. Men jeg skjønte fort at sider og hjørner ville komme til å trenge noe annet. Så da var det tid for tegning og redigering.
For de som kjøper 5D Professional eller 5D Suite nå, så følger 5D Stitch Editor Plus med. (Det kan også kjøpes separat som en tilleggsmodul til et eldre 5D program.)
Den nye modulen åpner helt nye muligheter for redigering av allerede eksisterende broderier. Tidligere har det vært nærmest umulig å endre større deler av et broderi fordi en da gjerne måtte flytte ett og ett sting om gangen. (Vi snakker her om broderier, ikke noen form for arbeidsfiler som du får når du lager broderier helt fra bunnen selv.)
5DStitch Editor Plus derimot, klarer å gjenkjenne like stingtyper innenfor mindre områder i broderiet og gjør dem da om til et objekt. Deretter kan dette objektet endres i sin helhet.
Jeg lagde et hjørnemotiv til den samme Dresden Plate quilten.
  

For å få plass i ramma, hadde jeg rotert det til minimal bredde. Det kan jeg godt gjøre, det betyr bare at jeg må montere ramma omtrent diagonalt i hjørnene når jeg skal brodere det ut, se hjørnet på quilten øverst.

Men tilbake til det roterte motivet. Det var fortsatt ørlite grann for stort til at det ville gå inn i ramma. Jeg hadde ikke lyst til å forminske motivet, det var passe som det var. Men å kutte litt ned på høyden av de buene som sitter lengst ut mot kanten, er nok ikke så merkbart etterpå.
Som sagt så gjort. Men i steden for å gå inn i 5D QuiltDesign Creator enda en gang, valgte jeg her å redigere stingfilen (vp3-filen). 5D Stitch Editor Plus ligger så lett tilgjengelig når jeg allerede er i 5D Embroidery. Da slapp jeg dessuten å rotere broderiet på nytt.


Mens jeg holdt på, oppdaget jeg også en feil i dette broderiet. Det var en åpning i det som ikke passer inn. (Motivet er en endret utgave fra et annet quiltemotiv jeg skal bruke og der har jeg antagelig hatt behov for en åpning.)


Her valgte jeg "Insert New Points" og kunne forme nye buer som jeg ville.


Hvem tror jeg hadde orket å gjøre det samme med "Insert New Stitch", det vil si ved å legge til ett og ett sting for så å skulle plassere disse stingene riktig? Jeg er tålmodig når jeg jobber med sånt, men tror nok ikke jeg hadde kommet i mål med det, gitt.